12. mars 2024
Det internasjonale logistikkselskapet Scandinavian Logistics Partners (Scanlog) kunngjør i dag et nytt steg mot bærekraftig frakt ved å tilby alle kunder fossilfri sjøfrakt. I samarbeid med STX Group, et ledende globalt handelshus innen fornybar energi og leverandør av klimaløsninger, har Scanlog utviklet en ny unik sjøfraktløsning som reduserer utslipp fra skipsfart med 100 %.
Scanlogs fossilfrie sjøfraktalternativ gjør at kundene aktivt kan redusere sitt karbonavtrykk med 100 % på en smart og kostnadseffektiv måte ved å erstatte tradisjonelle fossile brensler med Liquiified Biomethane (LBG), noe som skaper en presedens i sjøtransportsektoren. Denne innovative løsningen er uavhengig av rederier og kan brukes på alle skipsruter.
Gjennom dette produktet, utviklet av STX Group, bunkres LBG på skip i Europa etter massebalanseprinsippet, hvor eierskap til utslippsreduksjonene tilskrives Scanlogs kunder gjennom en såkalt Book and Claim-mekanisme.
Scanlog er det første logistikkselskapet i verden som tilbyr Maritime Carbon Insets gjennom bruk av LBG: virkningen av denne løsningen går utover fotavtrykket til rederier ettersom scope 3-utslippene reduseres betydelig over hele verdikjeden.
«Hos Scanlog er vi dedikert til å minimere utslipp på tvers av forsyningskjeden og våre transportoperasjoner, med introduksjonen av våre Maritime Insets kan vi nå tilby fossilfrie transportløsninger for alle transportformer.» sier Matilda Jarbin, kommunikasjons- og bærekraftssjef. «Vi er stolte over å kunne tilby fullt LBG-drevet sjøtransport, noe som gjør oss uavhengige av tradisjonelle fossile brensler og hvilket rederi vi velger for sjøtransport. Denne innovasjonen gir oss muligheten til å tilby kundene et mer bærekraftig alternativ med større kontroll. Vi har allerede sikret oss tidlige brukere og den sterke etterspørselen betyr et betydelig skifte mot miljøvennlige logistikkløsninger.»
«Vi er stolte av å samarbeide med innovative selskaper som Scanlog, som er pionerer innen bærekraft i shippingindustrien,» sier Carl Otto Lindsjö, Sales Trader i STX Group. «Vi ser utfordringen med å oppnå skalerbare, betydelige reduksjoner i Scope 3-utslipp, og vi forstår samspillet mellom etterspørsel og tilbud. Etterspørselen etter fornybart drivstoff driver tilbudet, og omvendt. Takket være vår innsiktsløsning kan vi nå koble avsendere og grunneiere sammen. ønsker å redusere deres scope 3-utslipp med leverandører av høy kvalitet i nettverket vårt. Vi gratulerer Scanlog og deres kunder for å akselerere overgangen til bærekraftig drivstoff som vi finansierer sammen.»
Om Scanlog
Scandinavian Logistics Partners AB (www.scanlog.com) er et svenskeid logistikkselskap spesialisert på internasjonal transport med jernbane, sjø, bil og luft. Vi brenner for ansvarlig logistikk – en ansvarlig logistikk med fokus på kostnadseffektivitet, redusert miljøpåvirkning og høy kvalitet. Scanlog har rundt femti ansatte fordelt på fire kontorer i Sverige og ett i Norge, omsetter for ca SEK 500m og ble kåret til Gasellebedrift av Dagens Industri i 2017, 2018 og 2019. Scanlog er miljø- og kvalitetssertifisert i henhold til ISO.
Om STX Group
STX Group er et ledende globalt handelshus innen fornybar energi og en leverandør av klimaløsninger. I over 25 år har STX vært i forkant av den globale energiomstillingen ved å investere i og muliggjøre energieffektivitet, biogass, biodrivstoff, fornybar elektrisitet og fornybare løsninger. Ved å utnytte dyp ekspertise sammen med evnen til nøyaktig prissetting av karbonutslipp, bidrar vi til å dyrke tillit til markedsbaserte løsninger som et kraftig verktøy i overgangen.
Gjennom STX Groups utvalg av handels- og forretningsklimaløsninger settes nødvendig kapital i stand til å flyte til tusenvis av prosjekter som gjør verden mer bærekraftig, samtidig som bedriftenes evne til å håndtere sine utslipp forbedres.
Med over 500 ansatte over hele verden, 13 kontorer, inkludert hovedkvarter i Amsterdam, hjelper vi selskaper og nasjoner med avkarbonisering og fornybar energiforsyning. Besøk https://stxgroup.com/ for mer informasjon. Besøk https://stxgroup.com/ for mer informasjon.
Faktaboks
I denne artikkelen refererer fossilfri skipsfart til reduksjon av klimagassutslipp gjennom verifisert maritim innsikt med full addisjonalitet og sporbarhet. Maritime Carbon Insets refererer til den unike eiendomsretten til å kreve en verifisert indirekte utslippsreduksjon innenfor den maritime verdikjeden gjennom Book & Claim-mekanismen, generert, overført og brukt i samsvar med metodikken for transportsektoren spesifisert av Smart Freight Center (SFC).
- • Book and Claim-protokollen i Smart Freight Center Framework gjør det mulig for en kjøper av godstransporttjenester å rapportere klimagassutslippsprofilen generert av en annen transportør eller logistikktjenesteleverandør enn den som fysisk transporterer frakten deres. Derfor kan fartøyet som utfører den fysiske tjenesten inneholde fossilt brensel, mens kjøper av tjenestene kan kreve fossilfritt ved å bidra til et fossilfritt drivstoffskifte utført andre steder.
- Biometan (LBG) også kjent som Biogass, er sertifisert i EU i henhold til ISCC EU (International Sustainability Carbon Certification). Den produseres av gjødsel som gjennomgår anaerob fordøyelse for å frigjøre metangass, også kjent som biogass. For å kunne bruke metangass som drivstoff til kjøretøy, må den renses og frigjøres for urenheter som karbondioksid, vann og svovelforbindelser. Denne prosessen kalles oppgradering.
- I dette tilfellet produseres LBG av gjødsel fra Europa. Etter at gjødselen har gjennomgått prosessen, kommer nedbrytningen ut med samme næringsinnhold, samtidig som den er luktfri og mer håndterlig (European Biogas Association 2015). LBG er det biodrivstoffet som har høyest utslippsreduksjon sammenlignet med fossilt brensel, noe som betyr at det gir størst klimagevinst. Det er også svært kostnadseffektivt sammenlignet med andre biodrivstoff.
- • Maritime Carbon Insets er verifisert av uavhengige verifikasjonsinstitutter i henhold til ISO 14083:2023.
- • Sporbarhet er verifisert i henhold til ISO 22095:2020 (Book and claim).
- • Metan avgir utslipp når det brennes fra tank-til-våkne. Disse utslippene er biogene og inkluderer betydelige negative utslippsreduksjoner fra kilde til å synke, dermed «utslippsfrie» totalt sett.
For mer informasjon, vennligst kontakt Matilda Jarbin, Chief Sustainability & Communications Officer, matilda.jarbin@scanlog.com